Publicaties

Yvonne Bontekoning schrijft regelmatig artikelen op basis van de wetenschappelijke literatuur over sportmedische zaken, bewegingsanalyse, sportschoenen, etc. Hieronder staan de publicaties.

 

Pleidooi voor de vrije voet in De Medische VoetDe natuur heeft ons sterke voeten gegeven waarmee we een levenlang blootsvoets ons weg konden vinden. Schoenen, ook "goede", maken onze voet zwak en gevoelig voor blessures. Dit artikel is geschreven voor mijn vakgenoten, (sport)podologen, maar voor iedereen zeer het lezen waard, als je eens op een andere manier naar je voeten en schoeisel wilt leren kijken. Lees meer.

 

Trainen van de voetspieren in de Medische Voet. Als vervolg op het vorige artikel heb ik uitgezocht wat er wetenschappelijk bekend is over het trainen van de voet. Als schoenen onze voeten vervormen, welke oefentherapie is dan zinvol? Lees meer. Beide artikelen hebben geleid tot de site goedvoets.com.

 

Trainen van de voetspieren in Fysio Praxis. Met nog meer voetoefeningen.

 

Voetentherapie in Finland in De Medische Voet. In mei 2015 ben ik 2 dagen op werk bezoek geweest in Finland. Ik heb de opleiding podotherapie bezocht en diverse fysio- en podotherapeuten die vooral met voetentraining werken. In Finland leren podotherapeuten in hun opleiding voetentraining volgens de methode Spiral Dynamik. Deze methode komt uit Zwitserland. De niet-operatie chirurg Christian Larsen werkt hier al 20 jaar mee. Hij heeft er diverse boeken over geschreven en je kunt ook trainingen bij hem volgen.

De ontwikkeling van de kindervoet in De Medische Voet. Veel ouders maken zich ongerust over de plaatvoeten van hun kinderen. Tot 10 jaar is het normaal dat de platvoet zich ontwikkelt naar een normale voet. In dit artikel lees je meer over hoe deze ontwikkeling normaal gaat en welke factoren er voor kunnen zorgen dat de normale ontwikkeling wordt verstoord.

 

Werk aan een blessurepreventieve looptechniek

In dit artikel wordt uitgelegd:

  • wat de kenmerken zijn van een blessurepreventieve looptechniek,
  • wat de relatie is van gebrekkige techniek en zwakke rompstabiliteit met eerder genoemde blessures.

Het artikel is nogal groot en kon alleen in twee delen op de site geplaatst worden. Lees meer deel 1. Lees meer deel 2.

  

Blessurepreventie: denk en werk als een hardloopinstructeur. Bewegingsanalyse, looptechniek, rompstabiliteit Lees meer

  

Wat gebeurt er op het voetbalveld? Aandacht voor biomechanica, schoen, ondergrond en blessures - deel 1

Wij zetten in dit artikel de kenmerken van voetbiomechanica bij voetbal, de recente ontwikkelingen in het kunstgras en de verschillen tussen voetbalschoenen op een rijtje. Lees meer

Voetbal blessures. Aandacht voor biomechanica, schoen, ondergrond en blessures - deel 2

In dit artikel gaan we in op voetbalgerelateerde blessures in relatie met de soort ondergrond en type noppenprofiel. Verder nemen we een tweetal specifieke voetbalblessures onder de loop waarmee je als sportpodoloog te maken kunt krijgen: Turf Toe en ziekte van Sever’s. Lees meer

Voetbalschoenen onderzocht: invloed van comfort, gelzooltjes en hakjes op blessures. In dit artikel worden diverse onderzoeken besproken die eigenschappen van voetbalschoenen hebben onderzocht in relatie tot blessures. Lees meer.

 

Sportcompressiekousen. Zijn de vermeende voordelen wetenschappelijk te onderbouwen? Lees meer

  

Wandelen: Sport en ADL. Het bepalen van de juiste schoen van groot belang  

Wandelen is een populaire activiteit. Veel mensen wandelen om aan voldoende beweging te komen, om van de natuur te genieten of om een sportieve prestatie neer te zetten. De één loopt in het weekend een blokje om. De ander laat dagelijks een aantal keer de hond uit en een volgende loopt langeafstandswandelingen zoals de Nijmeegse Vierdaagse of gaat op wandelvakantie. Wandelen staat bekend als laagdrempelig en met geringe kans op blessures. Maar bepaalde voettypen in combinatie met bepaalde schoenen en/of langdurige belasting kunnen weldegelijk klachten geven.  Verder speelt ook de wandeltechniek een rol bij het (kunnen) ontstaan van voet en onderbeenklachten. In dit artikel gaan we in op de volgende zaken in relatie tot het ontstaan van voet/onderbeen klachten:

  • algemene kenmerken van diverse soorten wandelschoen;
  • wandeltechniek en wandelschoenkeuze;
  • effect van (meerdaagse) lange afstandswandelingen en voetklachten;  

Geen Pdf. Wel per e-mail op te vragen.

 

Instabiele schoenen. De instabiele schoenen -met rond lopende zool- zijn bedacht als een ‘trainingsapparaat’ waarbij instabiliteit wordt ingezet om spieren die gebruikt worden voor balans en voortbewegen te trainen en te
versterken. De MBT schoen is de bekenste en daar is veel wetenschappelijke onderzoek naar gedaan. Dit artikel bespreekt welke vermeende voordelen zoals minder knie- of rugpijn, strakkere billen of beter houding ook wetenschappelijk aangetoond kunnen worden. Lees meer. 

 

 

Bespreking proefschrift van sportarts Stef Bredeweg over hardloopblessures. Lees meer.

 

Zaalsporten: ondergrond, voetbiomechanica en blessures. Kenmerkende bewegingen voor zaalsporters zijn zijwaartse en stopbewegingen, sprongen en landen en draaien. De meest voorkomende blessure bij zaalsporten is de enkelverzwikking, die vooral voorkomt bij zijwaarts bewegen en landen. Wetenschappers, sportschoen-, sportvloerfabrikanten, trainers, fysiotherapeuten en sportpodologen proberen allemaal een bijdrage te leveren om zwikken en andere blessures te voorkomen. In dit artikel de stand van zaken op een rijtje. Lees meer.

 

Myofasciale ketens: Waarom zooltjes soms niet werken
Fascie zijn momenteel heel populair. Zo ook de Anatomy Trains beschreven door Thomas Myers. De plaatjes in zijn boek lijken heel gemakkelijk te interpreteren. Maar dat is schijn. Willen we beter begrijpen waarom sommige klanten niet met onze zooltjes zijn geholpen dan moeten we beter leren begrijpen hoe het lichaam functioneert volgens de neuro-myo-skelet ketens. In dit artikel wil ik een aanzet geven voor verdieping in de werking van de fascie in relatie tot voet- en bekkenstand.

Pdf wordt binnenkort geplaatst.