Waarom een dynamische fietszitpositiemeting (bike fitting) laten doen?

Veel race- en toerfietsers en mountainbikers laten hun fiets aanmeten. Diverse lichaamsmaten, zoals binnenbeen-, bovenbeen-, totale lichaams-, romp- en armlengte worden gemeten. Met formules worden vervolgens framemaat (zitbuislengte), zadelhoogte, zadelpositie, zitlengte (lengte bovenbuis) en voorbouw bepaald. Dit wordt een statische fietsmeting genoemd. Er wordt immers niet gekeken hoe iemand op de fiets beweegt. Echter, veel fietsers zitten niet lekker op de fiets, Dit uit zich in klachten/blessures zoals:

  • doof gevoel in handen, voeten of schaambeen;
  • zadelpijn;
  • zere knie;
  • zere nek/schouder;
  • pijnlijke hamstring;
  • ochtendstijfheid of erger van de achillespees;
  • lage rugklachten;
  • zere grote teen.

Hoe je op een fiets beweegt hangt af van:

  • je flexibiliteit van je hamstrings;
  • je flexibiliteit van je heupgewricht;
  • je voettype en daarmee mate van enkel- en voorvoetstabiliteit;
  • je rompstabiliteit en daarmee je kracht om de ruimte tussen zadel en stuur te overspannen;
  • het al dan niet hebben van een beenlengte verschil;

Bij De Lopende Zaak kun je een dynamische fietszitpositiemeting (ook wel bike fitting genoemd) laten doen. Eerst worden je lenigheid, kracht en stabiliteit getest. Daarna wordt met behulp van markers op het lichaam en videoregistratie gemeten of de hoeken je lichaam in verschillende gewrichten maakt optimaal zijn. Met een insolevoetdruksysteem meten we de druk van je voeten op de pedalen. Na de startmeting wordt de fiets aangepast en wordt er opnieuw gemeten, net zo lang tot je houding voor jou optimaal is. We stellen ook je schoenplaatjes af. Indien nodig kunnen we ook voet, knie, heup en lage rug behandelen met de 4xT methode of fascie release volgens Anatomy Trains. Soms verwijzen we door naar een manueel therapeut, voordat we de fietsafstelling kunnen afmaken.

Consult duurt ca. 2 uur. Afspraak maken of meer informatie? Dat kan door te bellen naar 06- 49630528 of stuur een Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Voorbeeld

Stel we hebben 2 racefietsers met dezelfde gemeten lichaamsmaten. Maar als we beide fietsers testen op lenigheid, mobiliteit en kracht zien we het volgende.
Fietser A;

  • kan liggend op zijn rug 1 been gestrekt 90 graden omhoog krijgen. D.w.z. hij heeft zeer lenige hamstrings.
  • kan de plank (voorwaartse ligsteun) minimaal 30 sec. vasthouden en drukt zich dagelijkse een setje van 10x op. D.w.z. hij heeft een sterke romp.
  • zijn voeten staan wandelend ca. 10 graden naar buiten gedraaid. D.w.z. hij heeft rechte beenassen

Fietser B:

  • kan liggend op zijn rug 1 been maar tot 60 graden omhoog krijgen. D.w.z hij heeft stijve hamstrings.
  • hij heeft weinig kracht in zijn romp. Na 15 seconden ligsteun kan hij zijn positie niet meer vasthouden.
  • wandelend staat 1 voet in ca. 10 graden naar buiten gedraaid en de andere meer dan 15 graden en zakt de voetboog naar binnen.

Ondanks dezelfde lichaamsmaten zijn dit twee totaal verschillende fietsers en daar zal de fietsafstelling rekening mee moeten houden. Fietser A kan door zijn fysiek veel aerodynamischer zitten (zie afbeelding 1). Fietser B zal bij een gelijke fietsafstelling blessures krijgen, omdat hij verschillende lichaamsdelen overbelast door een slechte houding (zie afbeelding 2). Een optimale fietshouding is een compromis tussen comfort en aerodynamica. Bij Fietser B moet de fiets anders worden afgesteld zodat hij comfortabeler en dus zonder klachten op de fiets komt te zitten.



Afbeelding 1: Fietser A: goede zitpositie        Afbeelding 2: Fietser B: slechte zitpositie

 

Fietser B kan door de te korte hamstring niet zo ver voorover buigen in zijn bekken als fietser A. Door zijn zwakke rompspieren kan hij daarbij ook nog moeilijker de afstand tussen zadel en stuur overbruggen dan fietser A. Deze 2 dingen betekenen dat de fiets van fietser B minder hoog (verticale afstand zadel t.o.v. stuur) en/of minder ver (horizontale afstand zadel-stuur) moet worden afgesteld. Mogelijk komt hij dynamisch gemeten uit op een ander frame, nl. een frame met minder reach (zitlengte) en/of stack (zithoogte). (Hier wil ik graag de opmerking maken dat framemaat niet meer de juiste maat is om een fiets uit te kiezen. Het voorbeeld in het kader hieronder illustreert dat je hiermee ook behoorlijk de mist in kunt gaan bij het aanmeten van een frame.)

Het derde verschil zit in benen en voeten. Als iemand niet symmetrisch is in zijn voetstand, betekent dit ook vaak dat het bekken niet symmetrisch is en er sprake is van een functioneel beenlengte verschil (beenbotten zijn wel even lang, maar staan anders in he bekken). Dit zal op de fiets terug te zien zijn in de bekkenpositie en het functioneren van de benen en romp. Sportinlegzolen kunnen dan helpen om het lichaam weer symmetrischer te maken.

Zelfde framemaat maar andere fietshouding

Tussen racefietsen onderling zit veel verschil in modellen en maten. Stel je heb je oog laten vallen op de Specialized Roubaix en een Trek Madone 6, beiden in maat 56. Ogenschijnlijk dus 2x een maat 56. Wanneer we deze fietsen eens beter gaan bekijken in maten die iets zeggen of de zitpositie komen er grote verschillen aan het licht. De maten voor pasvorm van een fiets zijn de Frame Stack en Frame Reach (het tijdschrift Fiets is hier voorjaar 2012 ook op over gegaan). De frame stack is de verticale afstand van het midden van de trapas tot het midden van de bovenzijde van de balhoofdbuis. De frame reach is de horizontale afstand van het midden van de trapas tot het midden van de bovenzijde van de balhoofdbuis.

  Roubaix Madone 6
Stack  58,9 cm  54,9 cm
Reach      38,7 cm  39,5 cm

Beide zijn maat 56 en toch staat het stuur op de Madone 4 cm lager en bijna 1 cm verder van het zadel wanneer we dezelfde lengte stuurpen, zadelhoogte en spacers gebruiken. En 4 cm is geen fijn verschil om te overbruggen met afstellingen mocht na aanschaf blijken dat deze fiets een veel te diepe zit, met de bijbehorende klachten, voor u heeft.