Wandelen

Wandelen is een populaire en goede vorm van bewegen, variërend van wandelen met de hond tot lange afstandswandelingen en meerdaagse wandeltochten. Ondanks dat wandelen laagdrempelig en weinig blessuregevoelig is kunnen wandelaars te maken krijgen met blessures zoals blaren, zere enkels en pijn aan bal van de voet, binnenzijde voet, knie, grote teen, heup. Dergelijke klachten zijn (deels) te verhelpen met een juiste wandeltechniek, juiste wandelschoenen en eventueel sportzolen. Een wandelanalyse (5 kwartier) geeft inzicht de oorzaak van uw klachten. Een wandelanalyse bestaat uit: 

  • het in kaart brengen van uw trainingsbelasting en klachten
  • beoordelen van uw schoenslijtage
  • het maken van een statische en dynamische voetdrukmeting
  • voetfunctietesten
  • stabiliteitstesten
  • videoanalyse met 2 camera's en het dynamische meten van hoeken van uw onderbeen; omdat de loopband ook de andere kant op kant wordt u aan vier zijde gefilmd
  • wandeltechniek analyse

Als alle informatie is verzameld, wordt u uitgelegd wat de gemeten waarden betekenen en hoe ze samen hangen met de blessure. Met behulp van de videobeelden wordt u duidelijk gemaakt hoe u beweegt en waar knelpunten in uw beweging zitten. 

Na de analyse krijgt u advies over:

  • geschikte wandelschoenen
  • stabiliteits- en/of rekoefeningen (worden met u geoefend)
  • wandeltechniek (wordt met u geoefend)
  • voetmanipulaties (worden ter plekke uitgevoerd)
  • medical tape (wordt ter plekke aangebracht)
  • evt. doorverwijzing naar manueel therapeut of sportarts
  • trainingsopbouw/hervatting
  • sportsteunzolen (worden ter plekke aangemeten)

Er zijn vele vormen van wandelen:

  • lunchwandeling
  • dagelijkse blokje om
  • weekend wandeling
  • hond uitlaten
  • van/naar openbaar vervoer wandeling
  • lange afstandswandeling
  • wandelvakantie
  • Vierdaagse
  • wandeltraining (o.a. Sportief wandelen, Nordic Walking) 

Verschillen uiten zich vooral in afstand en soms ook in tempo. Hoe langer wordt gelopen hoe meer kans op overbelasting bij verkeerd schoeisel of bepaalde voetkenmerken.

Verder zijn er ook diverse wandeltechnieken:

  • "gewoon gaan"
  • stevig wandelen
  • Sportief Wandelen
  • Nordic Walking
  • bergwandelen

Verschillen zitten hierbij in tempo en techniek. Dit heeft weer effect op de voetafwikkeling en daarmee de schoenkeuze en druk op de voetzool.